Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station IJzeren Man

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station IJzeren Man die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Sjoerd Eeftens (29 jun 2008)
Het zijspoor naar Kamp Vught werd aangelegd in februari en maart 1944. Het aansluitwissel kwam na enig overleg te liggen bij km 18.2 in het spoor naar Tilburg. Dat overleg was nodig omdat de aftakking eigenlijk lag bij km 17.968. Het hoofdspoor ligt hier echter in een boog en Weg en Werken wilde daar geen wissel. Daardoor liep het kampspoor over 300 meter evenwijdig aan de hoofdsporen. De wisseloverloop tussen de hoofdsporen die sinds enige jaren ligt bij km 18.2 ligt ook net in dit rechte baangedeelte. Het talud naar Kamp Vught is nog steeds te zien als een verbreding in het baanlichaam tussen de overwegen 18.019 en 18.377. Het geluidswalspook heeft, zoals op veel plaatsen, bezit genomen van een deel van het talud. Na de aftakking is een woonwijkje gebouwd op de spoordijk. Toen wijlen Kees Huurman en ik het tracé verkenden in de jaren 80 voor het boek van Kees over de spoorwegen in oorlogstijd, was het al nauwelijks meer te vinden. Gelukkig beschikten wij over een goede luchtfoto. Daarmee heb ik het kaartje getekend voor dit boek, zoals ook de andere spoorwegaansluitingen uit de oorlog zijn gedocumenteerd. Ik verwijs dan ook naar dit boek voor details. Overigens was de aansluiting bedoeld voor het vervoer van neergeschoten vliegtuigen die op het kamp door gevangenen moesten worden gesloopt. De gevangenen liepen naar station Vught. Waarschijnlijk is ook het spoor door gevangenen aangelegd, behalve het aansluitwissel (door W&W). Kort na de oorlog is het zijspoor met het wissel opgebroken (1945).
reactie webmaster: zoals we hier al eerder zeiden... als we Sjoerd toch niet hadden. Hulde wederom hulde. OOk voor het snelle antwoord. Ik geloof dat stationsweb er een nieuwe medewerkers bij heeft ;-) Dat boek van Kees Huurman is inderdaad het boek waarover ik het in mijn antwoord opde vorige post had. Ik heb hem ook in de literatuurlijst geplaatst, zie Het spoorwegbedrijf in oorlogstijd .

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina